Töötad öösiti? Siis söö just nii.

Töötad öösiti? Siis söö just nii.

Öösiti tööl käimine on tänapäeval tavaline - esimese hooga meenuvad kohe meie kõigi heaolu nimel pingutavad arstid, politseinikud ja päästeametnikud, tanklateenindajad või hoopis mõne tootmisettevõtte kahes vahetuses töötavad inimesed.

Julgen öelda, et nende inimeste arv meie ümber on päris muljetavaldav.

Samas joonistub öösiti töötavate inimeste kirju lugedes välja üks väga selge arusaam. Paljudele on jäänud/jäetud mulje, et öötöö rikub kõik - mis öösel suhu läheb, see kohe ka helikiirusel puusadel koha sisse võtab.

Jah, öötöö võib tõesti sinu keha normaalse rütmi sassi ajada, ent targalt ja teadlikult toimides on siiski võimalik saavutada kõik endale seatud eesmärgid. Olen mõnes artiklis vahel kasutanud väljendit "vanus ei ole vabandus". Seekord sobib kenasti väljend "öötöö pole vabandus".

Öötöö võib tekitada terviseprobleeme

Mainisin eespool, et öötöö võib tõesti sinu keha segadusse ajada. Ja segaduses keha väljendub alati mõne ebameeldiva probleemina. Rääkida keha ju ei oska.

Öötöö puhul on täheldatud:

  • muutusi isudes;
  • täielikult välja puhkamine on keeruline;
  • kehakaalu tõusu;
  • kõhukinnisust, kõhulahtisust, kõhugaase ja kõrvetisi.

Samas on kõiki neid probleeme võimalik tervisliku ja targa toitumisega ära hoida või vähemalt leevendada.

Kindlasti mõjutab meie üleüldist enesetunnet lisaks söömisele ka une hulk ja kvaliteet, kehaline aktiivsus ja palju muud, ent täna räägin eelkõige sellest, kuidas "öises vahetuses" süüa.

6 nõuannet, kuidas öösel süüa

1. Öösel pead sööma

Esiteks on äärmiselt oluline öösiti ikkagi süüa. Öösel söödud toit (kui sinu eelnev toidu kogus on olnud normi piires), ei muutu mitte mingil juhul keharasvaks. Keha suudab väga kenasti erinevate elurütmidega kohaneda ja tema jaoks ei muuda see hiline kellaaeg midagi.

Võta kaasa see mõte: Kui sinu ööpäeva toidu kogus on paigas, ei oma söömise kellaaeg tähtsust. 

2. Jaga toidukorrad väiksemateks portsudeks

Tavaliselt soovitame inimestel süüa 4 toidukorda päevas. See on ühest küljest mõnusalt elurütmi sobituv, teisest küljest ka kaalu langetamist soosiv. Samas kipub öösel töötavate inimeste ärkvelolekuaeg olema tavainimesega võrreldes pikem. Eriti pereinimestel - soovitakse ju ka oma perega koos aega veeta.

Sellisel juhul on täiesti vastuvõetav, kui mõni ettenähtud toidukorrast jagatakse omakorda pooleks. Näiteks süüakse 3 suuremat toidukorda ning kaks vahepala (mis moodustab kokku ühe suure tavatoidukorra).

Võta kaasa see mõte: Kui sinu ärkvelolekuaeg on pikk, sobib kenasti toidukordade poolitamine.

3. Söömise kellaaeg ei ole oluline

Söömise puhul on kellaaeg äärmiselt ülehinnatud. Kehale ei ole oluline, kas söök tuleb kümme minutit varem või hiljem. Sellepärast ei ole kehale probleem ka öösel sööki "läbi hekseldada".

Ja nagu minu eelnevast jutust võid juba ennetavalt järeldada - öine söömine ei tee sind paksuks. Söö siis, kui kõht tühjaks läheb. Kui ööpäevane toidu kogus on sul teada, pole rohkem vaja sul pead murda.

Võta kaasa see mõte: Ära ela oma elu keeruliseks - jaga toidukorrad lihtsalt päeva peale võrdselt ära.

4. Võid süüa täiesti tavalist toitu

Öine toidukord ei pea mitte kuidagi erinema päevastest toidukordadest. Ja mis kõige parem, pole mitte mingisugust vajadust vältida süsivesikuid. Üldiselt arvatakse ju, et õhtused süsivesikud mõjuvad kehakaalule hukutavalt. Kahjuks on see müütide müüt.

Kui süsivesikuid on toidus mõõdukalt ning need on tavapärasest hoolikamalt valitud, sobivad nad ideaalselt tervislikku menüüsse, ka öösel.

Seepärast vali ka öösiti tavaline söök, kus sees valgud, rasvad ja süsivesikud. Üle 600 ööseks sobiva retseptiidee saad siit. Eranditult iga retsept sellest nimekirjast sobib ka öösel sinu toidulauale.

Võta kaasa see mõte: Öine söögikord ei pea erinema teistest toidukordadest.

5. Planeeri oma toidukordi

Toidukordade ette planeerimine on äärmiselt oluline. Mõtle kodus oma töö-öö läbi ja viska midagi suupärast kotti. Kui lähed öösel tööle ilma sööki kaasa võtmata, lood ideaalsed tingimused kustutada oma isud millegi ebatervislikuga.

Ja isude tekkimised on sageli planeerimatuse tagajärg. Kui sul on toit kodust kaasa võetud, ei tule sul mõttessegi, ega ole ka vajadust, haarata esimese ettejuhtuva söögipoolise järele. Ka kringlid ja muud maiustused töökoha söögilaual ei tundu enam nii ahvatlevad.

Võta kaasa see mõte: Planeeri ette ja võta oma toidukorrad kaasa.

6. Joo vett ja piira kohvi joomist

Mõõdukas koguses kohvi joomine ei ole sulle otseselt kahjulik. Samas ei tee sinu kehale head see, kui kasutad suures koguses kohvi selleks, et ärkvel püsida. Tassike-kaks öö jooksul on sobiv, aga sellest rohkem võib hakata mingil hetkel tekitama vaevusi. Kasvõi eespool mainitud kõrvetisi.

Kohv viib sinu kehast välja ka vedelikku. Seepärast ära unusta ka öösiti vett tarbimast. Parim viis on ennetada janu ning iga kohvitassi kohta juua ka klaas vett.

Võta kaasa see mõte: Kohvi võid juua, aga mõõdukalt. Tassi kohvi kohta joo alati klaas vett. 

 

Kommentaarid

Uuemad enne

Kommentaarid puuduvad.

Lae alla Fitlap toitumiskava äpp IOS või Android telefoni jaoks

Google play
App store